Anmeldelse: GoPro HERO3 Black Edition
8,8our score

GoPro HERO3

Der er billigere action kameraer på markedet, men GoPro HERO3 Black Edition er virkelig et kamera til de mere professionelle. Læs med her og find ud af om du skal investere i et GoPro kamera og forevige dine aktion-fyldte oplevelser i fremragende kvalitet.

Der har været en decideret eksplosion af produkter på markedet for robuste videokameraer de seneste år, og den virksomhed som ligger i spidsen med hensyn til kvalitet og ekspertise er helt klart GoPro. Faktisk er virksomheden ved at blive det generiske navn alle bruger, når de taler om små videokameraer som kan bruges til ekstremsport.

HERO3 er den seneste model i GoPro-serien, og den kan fås i tre forskellige versioner. Vi har testet den bedste udgave, nemlig Black Edition, og den i sig selv kommer i to variationer, en almindelig, som vi anmelder, og en surf-edition, hvor man får udstyr med, så det er muligt at montere kameraet på dit surfbræt.

Black Edition har den højeste resolutionssensor af alle HERO3-modellerne, og sammen med det også skydningsspecifikationer i topklasse. Den har en 12 megapixel CMOS-sensor der kan optage videoer med bevægelse, også et stykke over den normale højdefinitionsstandard på 1080p, selvom du godt kan vælge at skyde videoer i denne opløsning også når du får brug for det.

Helt fantastisk, så skyder GoPro med en resolution på 4K der svarer til 4096 x 2160 pixels, men så kun med 15 frames per sekund og uden lyd. Der er en mulighed for at sætte resolutionen ned til 2,7K, hvor man kan skyde op til 30 frames i sekundet, og også en mulighed for 1440p (1920 x 1440 pixels) som kan optage 48 frames per sekund. Hvis du skal optage en sekvens med en høj intensitet af bevægelse så kan du indstille kameraet til at skyde 240 frames i sekundet, dog med standard definitionen på 800 x 480 pixels.

gopro hero3

GoPro er den nye trend

GoPro er hoppe med på den nye trend for videokameraer, nemlig at de skal kunne tilsluttes til Wifi-netværk. En fjernbetjening som medfølger til Black Edition giver mulighed for at bruge et trådløst link så man kan kontrollere et par funktioner med, såsom at skifte mellem optageindstillinger og slå optag til og fra.

Der er også en GoPro app til iPhones. GoPro kan fungere som et mini hotspot som du kan forbinde med din iPhone, og så vil det være muligt gennem apps at konfigurerer indstillinger på dit kamera og at starte med at optage. Man kan også se det man har optaget i et mini-preview. Det er ret smart, da standardversionen af GoPro ikke har en indbygget LCD-skærm, selvom du kan købe en og sætte på for omkring £80. Med den ekstra skærm vil du også få mulighed for at have et touch-screen og styre kameraets funktioner med den.

Når man ser bort fra Black Edition Surf, så kommer alle tre HERO3-modeller stort set med det samme tilbehør, med et par undtagelser. Det tilbehør som alle har inkluderer blandt andet den vandtætte beskyttelsesboks til kameraet, som efterhånden er blevet GoPros signatur, og den er vandtæt helt ned til 60 meters dybde. Derudover er der forskellige spænder og fæstninger, så det er muligt at sætte kameraet fast både horisontalt og vertikalt når du optager.

At det er muligt at optage videoer i 4k-kvalitet med et kamera så småt som GoPro virker helt utroligt, og billedkvaliteten er helt fin – selvom den kan være lidt grynet nogen gange, på grund af det lave antal frames per sekund. Det vil især være brugen af indstillinger på 2,7k eller lavere opløsninger som det kan forekomme på, da det er de mest realistiske opløsninger ved de fleste optagelser. Men billedkvaliteten er ret god under de fleste indstillinger og der er mange detaljer med på billederne.

Go-Pro-Hero-3

Optagelserne bliver gemt på et micro-SD kort i MP4-format, og da vi testede det var der ingen problemer med at overføre videoen til computeren og samtidig også redigere den i et redigeringsprogram.

Det eneste minus ved GoPro er umiddelbart lydsiden, som ikke er helt i top, og bliver kun optaget i mono. Har man den i den vandtætte beskyttelsesboks så vil lyden også blive dæmpet betydeligt.

Alt i alt er GoPro HERO3-modellen rigtig lækker og klart bedre end dens forgænger HERO2, der havde en lidt anden processor. Ikke mange andre kameraer kommer i nærheden af GoPro når det kommer til billedkvalitet, hvor de lægger helt i top. Så GoPro er en sikker investering når det kommer til små videokameraer som skal med på optagelse når det går vildt for sig. Find GoPro HERO3 Black edition her.