
Online markedsføring kan man faktisk vælge at anskue som en
værktøjskasse. Der er en hammer, en sav, et vaterpas og nogle søm. Måske også
en boremaskine. Det gode ved online markedsføring er, at der heldigvis er
rigtig mange af disse værktøjer, som du kan få fingrene i kvit og frit. Altså
helt og aldeles gratis. Selvfølgelig skal man ikke gå på kompromis med
kvaliteten, så det kræver, at man sætter sig ind i det og tager det hele skridt
for skridt. Hvis du kun sætter dig overfladisk ind i det, kan det have en
negativ effekt. Men tag det ét skridt ad gangen, og se hvilken effekt det har.
Så kan du altid rette til løbende.
Hvorfor er online markedsføring
vigtigt?
Der er rigtig stor konkurrence, når det kommer til nethandel, og derfor
er svaret på dette spørgsmål meget simpelt. Online markedsføring er vigtigt,
fordi dine konkurrenter er gode til det. Derfor bliver du nødt til at være
endnu bedre. Det er den bedste i spillet, som fanger kundernes opmærksomhed, og
det er den bedste, som ender med at have det største salg. Derfor er det i dag,
og ikke i morgen, at du skal begynde at fokusere på online markedsføring. Det
er blevet mere og mere populært de seneste par år, og derfor er der heldigvis
rig muligvis for at få hjælp på nettet.
Det er altid vigtigt at følge med i udviklingen, og hvis du bliver ved
med at holde dig opdateret, vil du også opleve, at din hjemmeside får flere
besøgende. Udviklingen er konstant, derfor er det ikke nødvendigvis nok at
sætte sig ind i, hvordan det fungerer lige nu. Det kan nemlig sagtens have
ændret sig om to år. Mange ændringer kan man væbne sig mod på forhånd. Det
kræver blot, at man har nogle velskrevne og strategiske tekster på hjemmesiden.
Derudover kan man jo også godt gøre brug af annoncer og lignende. Her er
linkbuilding eksempelvis et rigtigt godt redskab.
De vigtigste værktøjer til online
markedsføring
Hvis du førhen har forsøgt at sætte dig ind i online markedsføring, og
hvordan man gør det, så er der højest sandsynligt to begreber, du er stødt på
et par gange – eller måske 50 gange. SEO og linkbuilding. Netop disse begreber
er også med til at lægge fundamentet for, hvor synlig din hjemmeside er på
internettet. Det er vigtigt at være synlig på Google, da det jo netop er her,
dine potentielle kunder vil forsøge at finde dig. Når folk søger på Google,
finder de ofte det ønskede resultat på den første side af søgeresultaterne. Det
vil sige, at din chance for at få kunder i butikken er ekstremt lav, hvis man
skal bladre helt om på side fem af Googles søgeresultater for at finde butikken.
Her vil SEO eksempelvis kunne hjælpe dig til en bedre placering på Google.
Linkbuilding er også en rigtig effektiv metode, så længe man gør det
rigtigt. De professionelle har helt styr på det, men de har også arbejdet med
det i lang tid. Det kræver, at man sætter sig godt ind i det. Som nævnt i
indledningen kan man jo prøve sig frem, og se, hvad der fungerer. Men det er
vigtigt, at du er opmærksom på resultatet, for hvis du ikke gør det helt
rigtigt, vil du kunne opleve, at din indsats giver et direkte negativt
resultat. Det ville jo ikke være så godt.
Hvordan kan man arbejde med linkbuilding?
Linkbuilding handler helt grundlæggende om at få spredt links til din
hjemmeside ud på andre hjemmesider. Men egentligt talt er der tre forskellige
typer linkbuilding, man kan arbejde med. Ekstern, intern og udgående. Den
eksterne er den form for linkbuilding, hvor der linkes til din hjemmeside fra
andre hjemmesider. Det vil sige, at der skrives tekster på en ekstern
hjemmeside, hvor der i teksten linkes til din hjemmeside. Det kan være din
forside eller en specifik side, afhængigt af hvad der er mest relevant for den
enkelte tekst. Intern linkbuilding er noget, som burde falde dig naturligt,
såfremt du har en velfungerende hjemmeside. Her linker man til de enkelte
undersider, men altså kun internt på den enkelte hjemmeside. Her har du altså
kun links til din egen hjemmeside og fra din egen hjemmeside. Den sidste form
for linkbuilding er udgående. Her handler det om at have links på din egen
hjemmeside, som linker til en anden hjemmeside. Det skal selvfølgelig være
relevante links, som dine kunder vil kunne bruge til at finde mere information.
Det kan handle om materialer, leverandører og meget mere.
Hvis du nu ikke har overskuddet eller tiden til selv at sætte dig ind i,
hvordan det hele fungerer, så kan man også få nogle professionelle til at
hjælpe – en kandidat til linkbuilding i Danmark kan være SEO-Butler.dk. De er effektive og
dygtige. Ganske vist er det ikke gratis, men det er heldigvis overkommeligt, og
så er det jo nemt at få det i orden, når man får lidt hjælp.
Er online markedsføring fremtiden?
Når det kommer til at føre forretning, er det selvfølgelig vigtigt, at
man følger med tiden. De gammeldags papirreklamer, som førhen fyldte folks
postkasser, er hastigt på vej ud, og det betyder naturligvis, at man må gøre
reklame på en anden måde. Derfor må man nikke ja til, at online markedsføring
er kommet for at blive. Ændringen sker hastigt, og de miljøbevidste danskere
bliver bedre og bedre til at takke nej til reklamer. Derfor går der ikke mange år
før, man faktisk ikke har så mange andre muligheder.
Det er derfor en rigtig god idé at begynde at implementere online
markedsføring allerede nu. Det vil først og fremmest give dig muligheden for en
højere omsætning nu, men det vil også give dig en solid fremtidssikring, så du
ikke pludselig står med en forretning helt uden kunder. Det er også kun
fornuftigt at komme i gang med det samme, så du allerede nu kan tilpasse dig og
finde ud af, hvad der fungerer bedst for din virksomhed.