Grøn markedsføring
Grøn markedsføring er ikke bare et ord, som benytter af markedsføringsfolk til at få folk til at lytte til dem. Faktisk kan man benytte grøn markedsføring (Green marketing), til at skaffe flere kunder, og derved påvirke bundlinjen.
Det kan kun ske hvis det gøres rigtigt, derfor skal vi i dette indlæg kigge på ”grøn markedsførings strategi” som har vist sig at være funktionsdygtige.
For at gennemføre en grøn markedsførings strategi funktionsdygtig, har det vist sig af følgende punkter skal overholdes:
1) Etik.
Du skal som virksomhed fremvise etik overfor din forbruger, hvilket betyder at du rent faktisk gør det som du igennem din markedsføring har sagt at du gør eller vil gøre. Udover at gøre dette, er det også vigtigt at du internt i virksomheden får fortalt dette, således resultater sker i hele virksomheden, og ikke bare ved direktionen. Dette betyder at have interne politikker, som overholder dine grønne markedsførings krav. Først når dette er på plads kan du begynde at høste fordelen af grøn markedsføring.
2) Kunderne
Du skal belære dine kunder, da dette ikke bare er et spørgsmål, om dine kunder ved hvad din grønne markedsførings plan går ud på. Det gælder om at tage skridtet videre, og belærer din kunder om hvorfor lige netop dette initiativ er godt for miljøet etc. Ellers så har du en stor del af målgruppen som har holdningen ”og hvad så?”. Få dine kunder til at forstå vigtigheden, så værdsætter de endnu mere at du gør det.
3) Deltagelse
Det er vigtigt at give kunderne mulighed for at deltage, så de kan skabe en personlig relation til det miljø initiativ som din virksomhed gør.
Praktiske eksempler på grøn markedsføring
Et af de klassiske eksempler er, når virksomheder i detail sektoren, fravælger at benytte plastikposer til deres kunder. Dette gør de fordi disse plastikposer tager mange år at nedbryde i naturen. Mange virksomheder har brugt dette initiativ som en miljø indsat, fordi det er noget som de har mulighed for at gøre, men relativ store effekt, plus det er synligt for deres kunder (da disse u skal bruge papirsposer).
Men det er ikke nok for en virksomhed at stoppe her, virksomheden er nemlig nød til at være konsekvent over hele linjen. Dette betyder at ingen interne politikker, retningslinjer mv. skal kunne modsige beslutningen kun at bruge papirsposer. Din grønne markedsførings strategi den dag, dine kunder kan gå igennem hele butikken, lagret og hovedkontoret og se at du overholder alle dine retningslinjer.