I dette har afsnit skal vi snakke lidt omkring grøn markedsføring, som ofte er noget som folk blander sammen med en masse ting, men kort sagt, så er grøn markedsføring salgsfremmende aktiviteter med henblik på at drage fordel af de holdninger som forbrugernes har til et brand. Disse holdninger ændringer sig, og er i stigende grad påvirket af virksomhedens politik samt den udviste praksis (altså alt det som forbrugerne ser), som giver en påvirkning af kvaliteten af miljøet, og derved afspejle virksomhedens bekymring for deres omverden og fællesskabet.
Når en virksomhed benytter sig af grøn markedsføring så er det fordi de ønsker at fremme de miljømæssige aspekter som deres produkt eller ydelse besidder. De vil fremvise de initiativer som de internt og eksternt udføre i virksomheden for at have en bæredygtig produktion.
Grøn markedsføring har ikke tidligere været så udbredt i blandt den almene befolkning, og er først de seneste år kommet på dagsordnen. Tidligere var ikke vigtigt for forbrugerne, om deres produkter var produceret på en måde som tilgodeså miljøet så vidt som muligt. Dette har dog ændret sig kraftigt i det seneste årti, hvor mange virksomheder har, måtte sande, at de ikke længere kunne producere produkter uden at tilgodese miljøet. Dette skyldes at forbrugerne i stigende grad har integreret en miljømæssig adfæd of værdier ind i deres købsbeslutninger.
Dette betyder at flere og flere forbrugere nu har et ønske om enten at støtte de virksomheder som har indbygget et miljømæssigt og bæredygtigt initiativ i deres produktion af produkter, eller simpelthen et ønske om at straffe dem som ikke har.
Mange virksomheder, både store og små, har enten indført grøn markedsføring eller en plan om at indføre dette i fremtiden, ifølge spørgerunder ønsker godt 50 % af marketingsfolk i virksomheder verden over at påbegynde grøn markedsføring indenfor 2-3 år. Derudover ses der også en tydelig tendens med nye produkt lanceringer, som viser at over 50 % af disse er påtrykt emner omkring ”miljøvenlig, ”øko-venlig” etc. En af de virksomheder som har brugt denne type markedsføring er spåner virksomheden Spanvall, som har været på forkanten med mange andre virksomheder i Danmark.
Der har ikke været mange retningslinjer på området, men i 2011 kom forbrugerombudsmanden med retningslinjer, hvilket skulle være med til at frembringe mere grøn markedsførings initiativer i den kommende fremtid.
Det vigtige spørgsmål er så om virksomhederne overholder disse retningsliner? Om forbrugerne forsætter med at kræve miljøvenlige produkter? Selv hvis det kan påvirke prisen opad? Eller er dette blot en dille fra forbrugernes side?