I dette indlæg tager vi fat på mediernes indflydelse, og hvorledes disse kan påvirke den offentlige mening.
I løbet af de sidste 4-500 år, har massemediernes indflydelse tiltaget eksponentielt, i takt med den teknologiske udvikling som vi har oplevet. Først kom bøgerne, senere balde og aviser, fotografering, lydoptagelser, film, radio, fjernsyn og den såkaldte ”New Media” af internettet, og seneste de indtrædelsen af de sociale medier.
I dag er næsten alle afhænger af at få information & meddelelse, for at holde deres liv i sindsbevægelse, igennem daglige aktiviteter som uddannelse, arbejde, fritidsaktiviteter, rejse, underholdning, personlig relationer, samt mange andre ting som vi involvere os i, i vores daglige adfærd.
Det er ikke usædvanligt at mange individer vågner op, med en trang til at kontrollere mobiltelefon for beskeder eller andre meddelelser, læse nyheder for at få de nyeste informationer inden morgenmaden. Senere tager de regnjakken på og forsætter denne proces når de pendler til arbejde, her forsætter de med at læse e-mails, opsætte dagens møder og påbegynde telefonopkald.
Dagen forsætter med at spise måltider med venner og familie, hvor vigtige beslutninger træffes baseret på de selvsamme oplysninger, som man har indsamler i løbet af dagen igennem disse massemedier og interpersonelle medier kilder. Men så tænker du sikkert hvorfor er det vigtigt?
Vi skal være opmærksomme på, at de værdier, overbevisninger vi har, samt de beslutninger vi tager, er baseret på vores antagelser, vores erfaringer, vores uddannelse og de faktummet vi har lært. Dette er vigtigt fordi vi stoler på massemedierne omkring den aktuelle nyhedssituation, og fakta om, hvad der er vigtigt, og hvad vi bør være opmærksomme på. Vi har tillid til disse medier, og benytter disse i vores dagligdag.
Hvis vi tager denne stærke indflydelse i betragtning, så burde vi vide, hvordan disse virkelig fungerer.
Hvordan de store medier påvirker so til dagligt?
Graden af indflydelse afhænger af tilgængeligheden og udbredelsen af medier. Alle de traditionelle massemedier har haft og har stadig en stor indflydelse over vores liv: Bøger var engang ekstremt indflydelsesrige, fordi de kom først, senere aviser, blade, radio og tv.
Aviser og blade blev til store indflydelseskilder efter at de fik indpas i dagligdagen, senere blev lydoptagelser samt video indflydelsesrige for individet.
Radio og derefter tv var meget indflydelsesrig, disse så vi i slutningen af det 20. århundrede, hvor vi så at TV udsatte os for utallige billeder af reklame og markedsføring, lidelse og nødhjælp, seksualitet og vold, berømthed, og meget mere.
Nye og indflydelsesrige mediedistributionskanaler er dukket op i det 21. århundrede. Leveret via WorldWideWeb på tværs af internettet.
Det ses nu at vi til dagligt benytter os af medier som blogs, wikis, sociale netværk, virtuelle verdener og utallige andre platformer som deler informationer dagligt.
Hvordan medierne har indflydelse på den offentlige(fælles) mening?
Medier kan forme den offentlige mening på forskellige måder afhængigt af indholdet, dette vil alle nikke genkende til – da journalister/medierne har evnen til at få lytterne/seeren/læseren over på den ene eller anden siden alt efter udformningen af indholdet. De fleste journalister vil sige at de altid forholder sig objektiv, dette kan godt være, men det ændre ikke det faktum, at de stadig har muligheden for at gøre det. Og kan alle journalister /medier siger de altid har forholdt sig objektiv? Altid?
Her er et eksempel på hvordan medierne påvirker den offentlige mening:
Efter det der skete den 11. september, efterfulgt en mediedækning fra regeringens myndigheder, der pegede i retning af al-Qaeda, som værende den gruppe, der skulle have udført angrebet på USA og Osama bin Laden som lederen af denne gruppe. Disse nyhedsindslag om angreb og eftervirkningerne formede offentlige mening til at støtte krigen mod terrorisme.
Andre måder at påvirke den offentlige mening omfatter politisk reklame.
Hvem styrer budskabet?
Hvem ejer medier (medieselskaber), som former vores værdier, tro og beslutninger? Dette er det spørgsmål som vi burde stille os selv, inden vi lader disse medier påvirke dine beslutninger mv.
En mediekoncern / mediegruppe er et selskab, der ejer mange massemedier som vi til dagligt benytter os af. Nye undersøgelser i USA (Fortune 500-listen) viser at de ferm største af disse med hensyn til indtægter er; Walt Disney Company, News Corporation, Time Warner, CBS Corporation, Viacom. Andre store amerikanske medieselskaber der er værd at nævne er; NBC Universal, Sony Corporation of Amerika.
Grunden til at disse bliver nævnt, er fordi disse tilsammen udgør ca. 95 % af alle traditionelle medier, som den amerikanske befolkninger modtager nyheder fra hver dag. Det kan være tankevækkende at 95 % af af de nyheder som den amerikanske boger modtager kommer fra kun 7 virksomheder.
Før i tiden, så vi mere spredninger af disse medier – dvs. flere virksomheder eksisterede til at give samme procentdel af informationer. Dette sker fordi der igennem tiden er sket en del fusioner, hvilket har gjort at de er få i antal i dag. Dette (kan) betyde, at disse store fusionerede selskaber har magten til, at forme vores holdninger og overbevisninger og derved påvirke vores beslutninger!
Det er derfor, det er vigtigt at være opmærksom på, hvad vi udsættes for hver dag, så vi kan se tingene fra forskellige perspektiver og ikke bare ud fra perspektivet af et/få medie.
Grunden til at det er vigtigt at kigge på situationen i USA, er at på grund af den teknologiske udviklingen, så får den danske befolkning også en stor del af deres nyheder mv. fra disse medier. Udover at disse har kontakt direkte til det enkelte individ, så bliver mange af de danske medier også påvirket af de amerikanske medier – enten direkte eller indirekte.