Virksomheder med online handel bør koncentrere sig mere om deres indsats på traditionelle online markedsføring taktikker som f.eks. søgning og e-mail end sociale medier viser undersøgelser. Dette er nemlig konklusionen af en ”Forrester undersøgelse” som blev offentlig i slutningen af september i år. Undersøgelsen havde undersægt over 77.000 online transaktioner, som alle blev foretaget i perioden 1. april til og med 14. april. Undersøgelsen kom frem til konklusionen, at mindre end 1 % af dem kunne spores tilbage til sociale netværk som Facebook, Twitter eller Pinterest.
At afgøre, hvordan web aktivitet påvirkninger køb er tricky, selv om mange ofte kreditere den sidste berøringspunkt for et salg, viser ”Forrester”, at halvdelen af tilbagevendende kunder og en tredjedel af nye kunder berøre mange forskellige touch points forud for et køb. Dette betyder at traditionelle markedskanaler som fremviste reklamer og e-mail, er undervurderet.
Alligevel konvertere E-handel hjemmesoder stadig meget mere end nogen anden kanal, der tegner sig for 30 % af transaktionerne. Hvilket betyder at det vil være smart for detailhandlen at fremme deres domænenavne så meget som muligt.
Efter direkte besøg, er organisk søgning og betalt søgning er disse to de største drivers af køb fra nye kunder, der tegner sig for 39 % af de nye kundetransaktioner. Det er fordi internettet fortsætter med at være et nyttigt redskab for hvad Forrester kalder “spyd fiskere” – forbrugere, der ved, hvad de leder efter og finde det gennem søgning.
For gentagne besøgende, er e-mail den mest effektive: Næsten en tredjedel af indkøb fra tilbagevendende kunder blev indhentet via e-mail markedsføring. Som sådan bør virksomhederne gøre bestræbelser på at indsamle e-mail-adresser, og skræddersy deres e-mail marketing budskaber til hver modtagernes enhed og tidligere købsadfærd.
Sociale medier som en potential shopping portal er endnu ikke realiseret. Mindre end 1 % af transaktionerne fra både nye og gentag shoppere kan knyttes til sociale netværk, viser undersøgelserne fra Forrester. Når det er sagt, så mener forskeren at sociale medier, stadig kan være et magtfuldt redskab, og at sociale mediers indflydelse har en effekt på købsadfærden, som sandsynligvis ikke kan måles i 30-dages undersøges. Forrester hævder også, at sociale medier er en større salgs-driver til små virksomheder, som ikke indgik i undersøgelsen. Hvilket burde skulle undersøges i fremtidige studier.
Sociale netværk vil måske en dag formå at være drive for flere indkøb, men for nu, skal detailhandlere, der søger højere salgskonverteringer koncentrere sig om de produkter, der har længe har udført jobbet for dem – søge og e-mail marketing – såvel som i markedsføringen af deres URL’er.