Markedsføring via sociale netværks / sociale medier refererer til den proces hvor man prøver at få trafik eller opmærksomhed gennem sociale medier til ens websteder – og derved brande hjemmesiden eller et produkt.
Sociale netværks er som tidligere omtalt selv er en catch-all betegnelse for en masse forskellige websteder, som har mange forskelle sociale handlinger, hvilket derfor også påvirker de måder man kan benytte disse sociale netværks til markedsføring – se de forskellige typer af sociale medier her. For eksempel er Twitter et socialt site, som er designet til at lade folk deler korte beskeder eller “updates” med de personer som har valgt af følge ens profil. Facebook, i modsætning er en altfavnende social medie side, der giver mulighed for at del opdateringer, billeder, videoer, begivenheder og en række andre aktiviteter.
Hvorfor skulle en virksomhed, en marketings medarbejder eller et websted om søgemaskiner, bekymrer sig om sociale medier?
Sociale medier føre ofte til nye opdagelser af nyt indhold, såsom nyheder, og “opdagelse” er en søgeaktivitet. Sociale medier kan også hjælpe med at opbygge links, og være til stede overfor ens forbrugere. Mange mennesker også foretage søgninger på sociale medier websteder for at finde sociale medier indhold. Derved benytter virksomheder både de sociale medier til at agere med deres forbrugere – og derved opbygge både en relation og et brand. Derudover benytter virksomheder også de sociale medier som en aktiv strategi omkring søgemaskine optimer som nævnt.