Cloud er kommet på mode, og store aktører indtager scenen med deres bud på, hvad den perfekte cloud løsning er. Cloud teknologien er ude i rivende udvikling, når det kommer til udbydere – hvilket skaber konkurrence om førstepladsen på online lagerplads markedet. Hvem bliver den store vinder?
Hvem formår at tiltrække forbrugerne? Og hvordan når de målet? Her kommer mine anmeldelser omkring, hvad fremtiden har at tilbyde indenfor cloud markedet.
Begrebet cloud (”sky”) har indtaget den danske befolkning med storm, og er moden, som alle skal være med på. Ideen bagved cloud, er meget simple – du opbevarer dine data (dokumenter, billeder, video mv.) i skyen – dette betyder, at du aldrig skal være bekymret for at miste dine data igen, da disse altid vil være i skyen, og kan tilgås fra alle steder. Der har været mange anmeldelser af de enkelte produkter hver for sig, her anmelder vi dem alle.
Din data bliver krypteret og lagret på store serverer forskellige steder i verden, hvortil du altid vil have adgang til dine dokumenter, imens (i teorien) ingen andre kan komme til disse.
Hypen omkring cloud services har ramt store virksomheder som Microsoft og Google, som i disse dage begge er kommet med deres alternativ til cloud service til B2C-markedet. Begge aktører har i større eller mindre grad befundet sig på markedet for cloud-service i en længere periode, men ikke formået at tilbyde forbrugerne havde de efterspurgte.
Microsoft har tidligere fokuseret på B2B markedet og opnået stor kundeopbygning på dette punkt på bekostning af markedet for privatpersoner. Jeg havde fornyeligt fornøjelsen af at snakke med Anders Langvad-Nielsen (Integrated Marketing Communication Manager at Microsoft), som også anerkendte Microsofts tabte markedsandel på B2C – overfor den private forbruger. I dette sammenhæng kom han også ind på fremtidige planer, Microsoft havde overfor cloud service på B2C marked, hvilket blev indfriet d. 24. april 2012, hvor Microsoft udgav deres nye version af Skydrive. Anmeldelserne har dog ikke været helt gode for skydrive.
Det danske marked indenfor cloud til privatforbrugere var tidligere meget præget af firmet ’Dropbox, Inc’ med Dropbox. Dropboks bruger netværksbaseret lager, til at give brugerne mulighed for at gemme og dele filer og mapper med andre på tværs af internettet ved hjælp af fil synkronisering i skyen.
Dette billede har ændret sig og i disse dage hvor de store virksomheder tiltræde podiet med deres alternativer til den bedste cloud tjeneste.
Store udfordringer står foran de nye store aktører på cloud markedet – kan de bære opgaven? Der er flere aspekter, som vil være gældende for, hvem der vinder pladsen på podiet i fremtiden. Disse aspekter omfatter blandt andet selve produktet – hvor vi fra de tidligere faser har set et fokus på især pris og kvalitet.
Hvordan skal nye aktører differentiere sig fra eksisterende aktører med det ”samme” produkt?
Hvis vi kigger på selve produktet, ses at Microsoft og Google med hver deres cloud alternativer har overgået Dropboks med antal gratis lagerplads samt betalingsniveau ved tilkøb. Konkurrencemæssigt tilbyder de nogle målbare forskelle i forhold til konkurrenterne – men er dette nok?
Udover selve produktet vil der være flere aspekter, som vil gøre sig gældende for, hvem der står øverst på podiet, når støvet fra kampen har lagt sig. Kan virksomhederne skabe kontakten til slutbrugerne? Kan virksomhederne markedsføre sig overfor de eksisterende kunder såvel som nye potentielle kunder.
Flere elementer som er blevet pointeret i kampen mellem disse aktører, er Microsoft og Googles allerede etableret brand – hvilket er blevet omtalt som et ’es’ i baghånden. Dette vil utvivlsomt være en styrke for disse, men vi har tidligere set disse aktører stole for meget på deres allerede eksisterende brand, og fejle grusomt (nyere eksempel kunne være Google plus).
Der er dog flere aspekter, som taler for, at eksempelvis Microsoft har set vigtigheden af andre aspekter end produktet, hvilket formentlig kan forklare nedgraderingen af gratis lagerplads og udbygning af andre aspekter.
Dropbox har fra startet set nødvendigheden af at markedsføre sig overfor sine slutbrugere, men har på trods af dette ikke brugt de store midler på markedsføring – de har dog benyttet sig af en specifik tilgang til markedet, som har skaffet dem over 50 millioner bruger på verdensplan – nemlig muligheden for at sprede budskabet på eksempelvis sociale medier, mod at få ekstra plads.
Kan de nye aktører med deres store markedsføringsbudget fange kunden?
Kun fremtiden kan præcist vise os hvad resultatet vil blive, flere ting er dog sikre, disse nye aktører har en svær opgave ift. eksisterende kunder – hvis de vil forsøge at stjæle markedsandel fra eksisterende aktører som Dropbox. Kan Microsoft og Google skabe kontakt til eksisterende kunder eller udvide kagen og indfange nye forbruger – som igennem deres allerede etableret brand vil være mere modtagelig overfor at prøve at hoppe med på moden, dette er formentlig mere troværdigt løsningen for giganterne.
Cloud markedet er i en stor udvikling, og kun fremtiden vil præcist vise det rigtige udfald. Her er mine oprindelige tanker, følg med her på bloggen hvor jeg løbende vil analysere udviklingen indenfor cloud markedet.
2 thoughts on “Online lagerplads – Guide”
Comments are closed.