
Når du har
en webshop eller en anden form for hjemmeside, er det altafgørende, at du har
trafik til siden, hvis du vil have penge i kassen. Har du ingen trafik, har du
heller ingen konverteringer.
Trafik til
din hjemmeside hænger i høj grad sammen med søgemaskiner på Google. Det er
nemlig de færreste, der skriver din webadresse direkte ind i browseren. Mange
ved ikke engang, at din hjemmeside eksisterer. Du er derfor nødt til at være
synlig på Google, hvis du vil have trafik til din side.
I dette
indlæg giver vi dig indsigt i, hvordan Googles mekanismer egentlig virker. Det
kan være en fordel at vide, hvordan mekanismen bag ved egentlig fungerer. Det
kan nemlig give dig et SEO-forspring, når du skal optimere din hjemmeside i
forhold til synlighed på søgemaskiner.
Google vurderer dig på mere end 200 parametre
Når Google
skal vurdere, hvilken placering du skal have på et givent søgeord, benytter
Google en algoritme til at vurdere din hjemmeside. Denne algoritme indeholder
mere end 200 parametre, hvor du skal score højt på så mange som muligt, for at
Google belønner dig med en høj placering.
Disse 200
parametre omfatter flere forskellige ting, som du skal forholde dig til. Du
skal dog være opmærksom på, at nogle parametre er vigtigere end andre. Det er
selvfølgelig bedst, at du fokuserer på de vigtigste parametre først, hvis du
vil have et SEO-forspring.
De 200
parametre er delt op i ni kategorier. Disse ni kategorier indebærer:
- Domænefaktorer
- Underside-faktorer
- Sidefaktorer
- Backlink-faktorer
- Brugervenlighed
- Algoritmeregler
- Brand-signaller
- On-site
webspam-faktorer - Off-site
webspam-faktorer
Når du
skal arbejde med din SEO, er det vigtigt, at du kommer omkring så mange
parametre som muligt. Det er nemlig den samlede score på alle parametre, der
afgør din placering på Google.
Hele hjemmesiden skal have en overhaling
Når du
skal arbejde med din SEO, skal du være opmærksom på, at Google kigger på hele
din hjemmeside. Selvom du prøver at rangere højt på Google på et bestemt
søgeord med en bestemt landingsside, kan en masse godt arbejde være spildt,
hvis du ikke husker at optimere hele din hjemmeside.
Har du en
hjemmeside med en masse undersider, som du ikke har givet særlig meget
opmærksomhed, vil du højest sandsynligt ikke score særligt højt på de mange
parametre, der er i algoritmen fra Google for disse sider. Dette tæller også
med for dine andre sider, da hele din hjemmeside bliver tjekket efter af
Googles algoritme.
Når du
ønsker at rangere højt på Google på et søgeord med en bestemt landingsside, er
du derfor nødt til at give hele din hjemmeside en overhaling. En masse knap så
gode undersider kan nemlig trække din placering voldsomt ned på en side, hvor
du egentlig har brugt en masse tid og kræfter på at få en høj placering på
Google.
Se et eksempel på en hjemmeside, som har fokuseret på
hele hjemmesiden her.
Din placering på Google kan ændre sig, før du ved af det
Selvom du
måske efterhånden er begyndt at forstå Googles mekanismer, skal du være
opmærksom på, at det hele tiden kan ændre sig. Selvom du har arbejdet hårdt for
at få en placering på som nummer ét på side ét, kan du have mistet denne
placering i morgen.
Dette
skyldes, at Google hele tiden opdaterer deres algoritme. Grunden til, at de gør
det, er, at der er flere hjemmesider, der prøver at snyde sig til en bedre
placering. Når denne form for snyd bliver opdaget, vil algoritmen bliver
opdateret.
Det kan
betyde, at der kommer flere og flere krav til, hvordan du skal optimere din
hjemmeside for at få en høj placering på Google. Det er selvfølgelig noget, du
skal holde dig opdateret på, så du på den måde kan optimere din hjemmeside
derefter.
En anden
grund til, at din placering på Google kan ændre sig, kan være pga.
konkurrenter. Hvis dine konkurrenter også optimerer deres hjemmeside, og deres
samlede score på de 200 parametre er højere, end din er, vil du rykke længere
ned på listen.
Du skal
derfor sørge for at holde dig opdateret, så du hele tiden kan optimere din
hjemmeside til at score højere end konkurrenten.