Når du har en webshop eller en anden form for hjemmeside, er det altafgørende, at du har trafik til siden, hvis du vil have penge i kassen. Har du ingen trafik, har du heller ingen konverteringer.
Trafik til din hjemmeside hænger i høj grad sammen med søgemaskiner på Google. Det er nemlig de færreste, der skriver din webadresse direkte ind i browseren. Mange ved ikke engang, at din hjemmeside eksisterer. Du er derfor nødt til at være synlig på Google, hvis du vil have trafik til din side.
I dette indlæg giver vi dig indsigt i, hvordan Googles mekanismer egentlig virker. Det kan være en fordel at vide, hvordan mekanismen bag ved egentlig fungerer. Det kan nemlig give dig et SEO-forspring, når du skal optimere din hjemmeside i forhold til synlighed på søgemaskiner.
Google vurderer dig på mere end 200 parametre
Når Google skal vurdere, hvilken placering du skal have på et givent søgeord, benytter Google en algoritme til at vurdere din hjemmeside. Denne algoritme indeholder mere end 200 parametre, hvor du skal score højt på så mange som muligt, for at Google belønner dig med en høj placering.
Disse 200 parametre omfatter flere forskellige ting, som du skal forholde dig til. Du skal dog være opmærksom på, at nogle parametre er vigtigere end andre. Det er selvfølgelig bedst, at du fokuserer på de vigtigste parametre først, hvis du vil have et SEO-forspring.
De 200 parametre er delt op i ni kategorier. Disse ni kategorier indebærer:
- Domænefaktorer
- Underside-faktorer
- Sidefaktorer
- Backlink-faktorer
- Brugervenlighed
- Algoritmeregler
- Brand-signaller
- On-site webspam-faktorer
- Off-site webspam-faktorer
Når du skal arbejde med din SEO, er det vigtigt, at du kommer omkring så mange parametre som muligt. Det er nemlig den samlede score på alle parametre, der afgør din placering på Google.
Hele hjemmesiden skal have en overhaling
Når du skal arbejde med din SEO, skal du være opmærksom på, at Google kigger på hele din hjemmeside. Selvom du prøver at rangere højt på Google på et bestemt søgeord med en bestemt landingsside, kan en masse godt arbejde være spildt, hvis du ikke husker at optimere hele din hjemmeside.
Har du en hjemmeside med en masse undersider, som du ikke har givet særlig meget opmærksomhed, vil du højest sandsynligt ikke score særligt højt på de mange parametre, der er i algoritmen fra Google for disse sider. Dette tæller også med for dine andre sider, da hele din hjemmeside bliver tjekket efter af Googles algoritme.
Når du ønsker at rangere højt på Google på et søgeord med en bestemt landingsside, er du derfor nødt til at give hele din hjemmeside en overhaling. En masse knap så gode undersider kan nemlig trække din placering voldsomt ned på en side, hvor du egentlig har brugt en masse tid og kræfter på at få en høj placering på Google.
Se et eksempel på en hjemmeside, som har fokuseret på hele hjemmesiden her.
Din placering på Google kan ændre sig, før du ved af det
Selvom du måske efterhånden er begyndt at forstå Googles mekanismer, skal du være opmærksom på, at det hele tiden kan ændre sig. Selvom du har arbejdet hårdt for at få en placering på som nummer ét på side ét, kan du have mistet denne placering i morgen.
Dette skyldes, at Google hele tiden opdaterer deres algoritme. Grunden til, at de gør det, er, at der er flere hjemmesider, der prøver at snyde sig til en bedre placering. Når denne form for snyd bliver opdaget, vil algoritmen bliver opdateret.
Det kan betyde, at der kommer flere og flere krav til, hvordan du skal optimere din hjemmeside for at få en høj placering på Google. Det er selvfølgelig noget, du skal holde dig opdateret på, så du på den måde kan optimere din hjemmeside derefter.
En anden grund til, at din placering på Google kan ændre sig, kan være pga. konkurrenter. Hvis dine konkurrenter også optimerer deres hjemmeside, og deres samlede score på de 200 parametre er højere, end din er, vil du rykke længere ned på listen.
Du skal derfor sørge for at holde dig opdateret, så du hele tiden kan optimere din hjemmeside til at score højere end konkurrenten.